fredag 23 juli 2010

Fusk förstör för de som behöver

Jag måste erkänna att jag under semester blir mer att jag lyssnar på radio och läser tidningar.
På nyheterna i går fick vi veta att sjukskrivningarna har gått ner sedan 2006. Detta är glädjande. Samtidigt visade undersökningen att de inte har gått ner för cancersjukdomar. Det var också skönt att höra eftersom det för ett halvår sedan debatterades om att cancersjuka tvingades till jobb. Det hindrar nog dock inte att det finns de som har på ett felaktigt sätt drabbats av strängare krav.
Tyvärr är det missbruket av våra trygghetssystem som gör att de som verkligen behöver dem drabbas av ifrågasättande och i värsta fall blir utan det stöd de så väl behöver.
Under semestern händer det att jag köper någon kvällstidning. I går köpte jag Expressen. Bl.a. skriver Expressen om personer som lurat till sig bidrag på felaktiga grunder. En person som lurat till sig fem miljoner genom att spela rullstolsbunden och cp-skadad och genom foton har man kunnat se att han har full rörlighet. Efter sådana avslöjanden är det rimligt att kontrollen skärps, men risken är också att oskyldiga känner sig ifrågasatta och i värsta fall blir utan det bidrag som de så väl behöver.
Om allt fusk och missbruk av olika system och undanhållande av skatter kunde stoppas så är jag övertygad om att vi skulle ha gott om resurser till skola och omsorg och skulle kunna göra många välbehövliga satsningar.
I en krönika i samma Expressen 22 juli skriver Kjell Albin Abrahamsson om skillnader mellan Sverige och Polen. Han skriver bl.a. att ”Ung vänsters ordförande Ida Gabrielsson har i en intervju sagt. ”Jag är kommunist för jag tycker att vi har en stolt historia.” I Polen skulle ett sånt uttalande leda till fängelse. För människor i öst är kommunism liktydigt med terror, diktatur, deportation, nackskott och ekonomisk katastrof.”
Om vänstern styrt under den senaste mandatperioden med den ekonomiska krisen som vi haft så hade Sveriges ekonomiska läge varit ett helt annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar